TAV’dan Afrika ve Balkanlar’a yatırım

Orta Asya'da Almatı ile hızlanan TAV, Afrika ve Balkanlar'a odaklandı.

Havacılık sektörü açısından son dönem gelişmelerini değerlendiren ve yılın geri kalanına yönelik beklentilerini paylaşan TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener, TAV Havalimanları’nın yatırım ve satın alma planları hakkında da bilgi verdi.

TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Şener, Almatı Havalimanı’nın Orta Asya’daki ilk operasyonları olduğunu, bölgedeki yeni yatırım fırsatlarını değerlendireceklerini belirterek, “Afrika ve Balkanlar’da da yeterlilik aldığımız ihaleler var” bilgilerini paylaştı.

Şener, 2 yıldır satın almak üzere görüşmeler yürüttükleri Kazakistan Almatı Havalimanı işletmesini bu yılın mayıs ayında devraldıklarını anımsatarak, burada altyapının geliştirilmesi amacıyla Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) ile Uluslararası Finans Kurumu (IFC) liderliğindeki bir grupla 450 milyon dolarlık kredi sözleşmesi imzaladıklarını söyledi.

Bu kredi anlaşmasının iki açıdan önemli olduğunu anlatan Şener, “Birincisi, yurt dışından salgın döneminde bulduğumuz bu finansman, TAV’ın kredibilitesini gösteriyor. Aynı zamanda Almatı projesinin finansal modelini doğru yaptığımızın bir teyidi. TAV olarak proje finansmanını çok iyi becerdiğimize inanıyorum. Başarılı bir kredi tarihçemiz var. Bu sayede tüm dünyada tercih edilen bir markayız ve projelerimize iyi koşullarda finansman bulabiliyoruz. Dünya ekonomisinin salgının yaralarını sarmaya çalıştığı bir dönemde bu anlaşmayı sonuçlandırmış olmamız önemli” diye konuştu.

“Faaliyet gösterdiğimiz coğrafyaların kalkınmasına destek veriyoruz”

Şener, EBRD ve IFC’nin finansman sağlarken sadece finansal modele değil, projenin sosyal fayda yaratıp yaratmadığına ve çevresel etkilerin nasıl yönetileceğine de baktığına işaret ederek, bu konularda çok ciddi kriterler bulunduğunu kaydetti.

TAV’ın bu kriterleri karşılıyor olmasının önemine vurgu yapan Şener, şunları ifade etti: “TAV’ın ana stratejilerinden biri; her zaman sosyal faydayla taçlandırılmış finansal başarılar peşinde koşuyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz coğrafyaların kalkınmasına destek veriyoruz. Aynı zamanda operasyonlarımızın çevresel etkilerini en aza indirmek üzere çalışıyoruz. Orta Asya’nın çok önemli olduğuna inanıyoruz.

Bu kapsamda Almatı Havalimanı da Asya’dan Avrupa ve Afrika’ya doğru havadan kurulan modern İpek Yolu’nun önemli duraklarından biri. Yeni İpek Yolu’nda sadece karadan değil, denizden ve havadan da araçlar kullanılacak.

Almatı Havalimanı’nda kargo trafiği de oldukça yüksek, bu açıdan özellikle Çin’in dünyaya açılan kapısı olacak. Onun için bizim açımızdan önemli bir satın almaydı. Almatı Havalimanı bizim Orta Asya bölgesindeki ilk operasyonumuz ve yüksek büyüme potansiyeli sunan bu bölgedeki yeni fırsatlar için bize önemli bir kapı açtı. Yapacağımız yatırımla havalimanının kapasitesini iki katına çıkaracağız ve büyümesini destekleyeceğiz. Aynı zamanda bölgedeki yeni yatırım fırsatlarını da değerlendireceğiz. Halihazırda Orta Asya’da diğer ülkelerle de görüşmelere başladık.”

“Turizme hizmet veren havalimanları diğerlerine göre daha hızlı toparlanacak”

Sani Şener, Almatı Havalimanı’nın operasyonlarını mayıs başında devralmalarıyla cirolarına iki ayda 5,5 milyon avro katkı yaptığını, 6 aylık konsolide Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Karlarının (FAVÖK) yüzde 23’ünü oluşturduğunu söyledi.

Yurt dışında işlettikleri havalimanları arasında en hızlı toparlanmayı da yılın ilk altı ayında iç hatta 2019’un yüzde 50 üstüne çıkan ve dış hatta da 2019’un yüzde 44’ü seviyesine gelen Almatı’nın sağladığını anlatan Şener, “Almatı ile inorganik bir büyüme yaptık. Organik olarak Almatı Havalimanı olmadan karşılaştırırsak, geçen yıl 2019’un yüzde 30’u kadar yolcu geldi. Almatı’nın katılmasıyla ağustos ayında yolcu trafiğimiz Ağustos 2019’un yüzde 74’ünü yakaladı” dedi.

Şener, salgın sürecinin sektöre etkilerinden de bahsederek, kendilerinin Türkiye’de salgının başladığı geçen yılın mart ayında çalışan ve yolcuların güvenliğini sağlamayı öncelik olarak belirlediklerini vurguladı.

Anadolu Ajansı